Thursday, December 25, 2008

Penternakan

Penternakan --- satu perkataan yang menggambarkan bau busuk dan kerja yang hasil pulanganya tidaklah tinggi... ini sebenarnya salah. Tanggapan segelintir manusia bahawa penternakan adalah sesuatu bisnes yang tidak baik dan memerlukan modal besar adalah salah sama sekali.
Aku sendiri telah mula menternak ikan cuma masih tak jalan ja....hehheheheh masih dok marah atas sesuatu kes yang ntahpahaper.

Baru baru ni aku telah diapproach oleh seorang rakan yang bertugas dengan Jabatan Perhilitan. Dia bagitau aku yang jabatan dia ada memberi baka ternakan secara percuma dengan syarat ada tanah untuk memulakan perniagaan. Fuyoooo.....menarik nih, memang aku lebih berminat untuk bela kambing dari bela ikan cuma aisey kita orang melayu nih nama ja orang asal malaysia tapi tanak sekaki pon takda... nasib baik pak mentua aku ada bagi tanah baru baru nih so boleh la aku proceed nak buat benda nih.

Yela orang kata aku kerja besar tapi sampai bila boleh cari makan dengan makan gaji nih. Lagipon kerja dibawah payung politik cukup menyeksakan. Kerana politik kita boleh diberhentikan tanpa sebab... bukan susah pon nak buang orang....

Anyway aku dah ada modal dan idea nak mulakan ternakan kambing aku nih... adios dulu nanti aku update apa yang dah aku hasilkan. Ada jugak orang suggest kat aku bela babi...katanya tak haram...hehehehhe dah gila orang islam sekarang, kerana politik sanggup menghalalkan yang haram dengan mentafsir al-Quran cara berbeza...nauzulbillah. Tak sanggup aku orang panggil tokey babi.........

2 comments:

mazura said...

jangan berangan...kamu hanya pekerja am...suami mesti sayang isteri kan...so isteri kena jadi bos...

kirana nakia said...

tokey babi? aku tak ngaku kawan ooo